Friday 12 August 2011

Awas meningitis

 
Jangkitan virus pada otak, boleh bawa maut tidak kenal mangsa

BAGI seorang ibu, masalah anak demam, enggan makan dan minum, sakit kepala, merengek, muntah mungkin kedengaran seperti gejala penyakit yang biasa dialami anak kecil. Hakikatnya, tanda penyakit begini jangan diambil mudah kerana mungkin anak anda sedang menderita penyakit meningitis.
Meningitis adalah radang akibat jangkitan virus atau bakteria pada selaput meninges pada otak dan saraf tunjang. Punca paling lazim meningitis adalah jangkitan virus yang biasanya pulih selepas mendapat rawatan. Bagaimanapun jangkitan meningitis oleh bakteria sangat merbahaya dan boleh menyebabkan kematian atau kecacatan otak.
Malangnya, berapa ramaikah ibu bapa khususnya yang menyedari bahaya meningitis dan mengambil tindakan segera? Menyedari kepentingan itu, hari ini diisytiharkan Hari Meningitis Sedunia yang dianjurkan Persekutuan Pertubuhan Meningitis bagi menyemarakkan kesedaran dan kesan meningitis ini serta manfaat pengambilan vaksin bagi mengelak kematian akibatnya.

Perunding Pediatrik Pusat Perubatan Prince Court, Dr Anthony James Mansul, berkata ada beberapa jenis bakteria yang menyebabkan penyakit meningitis seperti Streptokokus pneumonia dan Neiseria meningitis.

“Bagaimanapun, di negara ini kuman bakteria yang sering ditemui adalah Hemophilus influenza atau HIB.

“Apa yang menakutkan mengenai Hemophilus Influenza ialah sebaik masuk melalui darah ke selaput otak ia akan terus membentuk nanah. Masalahnya antibiotik tidak boleh menembusi nanah sekali gus gagal membersihkannya.
“Akibatnya, kanak-kanak yang mengalami penyakit ini akan maut ataupun mengalami kecacatan otak,” katanya ketika ditemui, baru-baru ini.

Dr Anthony berkata, sekitar awal 1990-an, kebanyakan kes yang dilaporkan membabitkan latar belakang masyarakat dengan sosio ekonomi yang rendah. Mereka tidak menyedari masalah kesihatan anak-anak mereka kerana seharian bekerja di ladang dan kerana itulah ramai kanak-kanak yang dimasukkan ke hospital dalam keadaan tenat.

Kini, biarpun perkembangan sains dan teknologi yang serba canggih, hakikatnya sukar untuk menangani persepsi masyarakat yang memandang serong ujian diagnosis meningitis yang masih kontroversi. Ini disebabkan satu-satunya cara bagi mengesan meningitis adalah dengan mengambil cecair pada saraf tunjang menggunakan jarum suntikan atau prosedur dikenali lumbar punture.

Mereka beranggapan dalam kebanyakan kes, apa yang berlaku adalah apabila prosedur ini dilakukan, pesakit meninggal dunia atau mengalami kecacatan. Ini tanggapan yang salah mengenai prosedur berkenaan dan akibatnya sehingga kini, sukar untuk meyakinkan orang tersayang dan keluarga pesakit untuk meneruskan prosedur berkenaan.

Bagaimanapun, sejak enam hingga tujuh tahun kebelakangan ini kes meningitis semakin berkurangan. Jika dulu pengamal perubatan menerima satu atau dua kes setiap hari, kini hanya satu kes dalam masa dua bulan. Ini adalah kesan proaktif kerajaan menerusi Kementerian Kesihatan memperkenalkan program HIB ke dalam senarai jadual imunisasi kanak-kanak pada 2000.



INFO: Golongan berisiko:
 
Orang dewasa di bawah 30 tahun dan kanak-kanak di bawah 5 tahun sering dijangkiti meningitis. 
Virus Herpes menyebabkan viral meningitis.
Meningitis juga boleh disebabkan oleh kesan kimia, alahan pada ubat, kulat dan ketumbuhan.


  • Dapatkan Perlindungan kesihatan dari PRUDENTIAL..

  • No comments:

    Post a Comment

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...